V Spišskej Kapitule
a v lokalite zvanej Pažica odborníci objavili unikátnu koncepciu
teritória, ktoré pripomína staroveký Jeruzalem. Pôvodnú hypotézu krajinárov
o existencii „Spišského Jeruzalema“ potvrdili aj historici. Veriacim
v časoch, keď boli púte do Svätej zeme kvôli vojne s Turkami
problematické, mali umožniť čo najvernejšie prežiť krížovú cestu. Podobná
symbolická krajina sa nikde inde na Slovensku nenachádza.
Na sprístupnení unikátneho „Spišského Jeruzalema“ verejnosti sa podieľajú
Košický samosprávny kraj v spolupráci s Prešovským samosprávnym krajom,
Spišským biskupstvom a mestom Spišské Podhradie. Projekt je súčasťou
programu Terra Incognita, ktorý pripravuje Košický samosprávny kraj ako súčasť
programu Košice -Európske hlavné mesto kultúry 2013.
Symbolické miesta „Spišského
Jeruzalema“ v Spišskej Kapitule, na Pažici a Sivej Brade sa
nachádzajú v lokalite svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. Toto
historické pútnické miesto, na pozadí ktorého sa vypína Spišský hrad, sa
nachádza pozdĺž bývalej významnej stredovekej cesty Via magna,
v súčasnosti na turistickej trase Gotickej cesty. „Spišský Jeruzalem“
sa začína Katedrálou sv. Martina v Spišskej Kapitule a končí
Kaplnkou sv. Kríža na Sivej Brade. V krajine stredného Spiša,
ktorá je známa nádherným kultúrnym a prírodným dedičstvom, pribudol objav
vedome formovanej religióznej symbolickej krajiny na Pažici, ktorá je
pravdepodobne najstaršou kalváriou na Slovensku (počiatky výstavby siahajú
do r.1666). Usporiadanie kaplniek ju zaraďuje k typu Calvario
Jerusalem, s vyznačenými miestami spojenými s udalosťami posledných
dvoch dní života a smrti Ježiša Krista v Jeruzaleme. Kľúčovú úlohu
pri vzniku systému kaplniek na Pažici zohral Juraj Bársony, spišský prepošt
(1663-1675), neskôr jágerský biskup a členovia Spoločnosti Ježišovej –
Jezuiti, ktorí tu pôsobili od začiatku 17. stor. do roku1773.
Pravdepodobne sa inšpirovali výstavbou Kalwarie Zebrzydowskejv Poľsku, ktorá
bola postavená analogicky s miestami pobytu Ježiša v jeho posledných
dňoch života v Jeruzaleme. Jezuiti založili v Spišskej Kapitule v
roku 1647 školu, viedli morálne a filozofické dišputy
v slovenskom jazyku, hrali divadelné predstavenia a mystériá
na Pažici. Mystériá(náboženské divadlo) trvali aj niekoľko dní.
Predstavovali časť Evanjelií, ktoré opisovali Poslednú večeru, zajatie, súdenie
Krista, jeho smrť a pochovanie. Odohrávali sa pred Veľkou Nocou, počas Veľkého
Týždňa. Najstaršou pamiatkou na Pažici je archeologická lokalita,
na ktorej sa nachádzajú základy bývalého kláštora sv. Martina
(benediktínského?)z 11. stor. Zohral významnú úlohu pri evanjelizácii,
rozvoji vzdelanosti a kultúry severovýchodného Slovenska. V projekte
predstavuje dom veľkňaza Annáša.
Katedrála sv. Martina
v Spišskej Kapitule v projekte predstavuje Večeradlo – miesto
Poslednej večere Pána Ježiša. Časť katedrály pochádza z 13. stor.
V rokoch 1462 - 1478 bola západná románska časť a východná časť –
loď prebudovaná v gotickom slohu. Neskôr bola pribudovaná pohrebná kaplnka
v gotickom slohu, ktorú dal postaviť vtedajší pán Spišského hradu Štefan
Zápoľský (1493-1499).Biskupská rezidencia v Spišskej Kapitule predstavuje
v projekte dom veľkňaza Kajfáša, miesto zasadnutia veľrady. Prízemie východného
traktu budovy pochádza ešte z 13. stor. Počas storočí bola
niekoľkokrát prebudovaná. Keď sa Spišská Kapitula stala sídlom biskupstva,
budova bola prestavaná v barokovom slohu do dnešnej podoby
(1777-1780).Kaplnka sv. Rozálie na Pažici, postavená v roku
1666, v projekte predstavuje palác Herodesa. Sv. Rozália je patrónkou
proti moru a cholere. Ku kaplnke chodievali mnohí pútnici a procesie.
Kaplnka sv. Františka Xaverského na Pažici, postavená v roku
1669,v projekte predstavuje pevnosť Antónia – sídlo Piláta. Ku kaplnke putovalo
množstvo pútnikov s prosbou o uzdravenie. Na vrchole Sivej Brady stál
podľa legendy odpradávna drevený kríž. Na tomto mieste bola v roku
1675 postavená Kaplnka sv. Kríža. Konali sa tu veľké procesie za účasti
spišských prepoštov, kolegiátnej kapituly, okolitej šľachty a veriacich zo
širokého okolia. V projekte predstavuje Golgotu –miesto ukrižovania
Ježiša.
Malé kaplnky – Božie muky sú
situované na severnom a južnom okraji Pažice. V súčasnosti je
ich sedem. Sú položené na skalných vyvýšeninách, chrbtom otočené ku
kalvárii a nikami smerované k ceste. Boli v nich umiestnené obrazy
zo života Ježiša Krista. V projekte naznačujú priebeh pomyselných
jeruzalemských hradieb. Ďalším významným nálezom sú dokumenty o rybníkoch
a parku juhovýchodne od obce Jablonov, za Vavrincovým potokom,
čo v projekte predstavuje Getsemanskú záhradu. Žiaľ, táto časť zanikla.
Nezmenil sa však tok Vavrincovho potoka, ktorý evokuje potok Cedron, tečúci
údolím popri hradbách starého Jeruzalema. Kaplnky na Pažici sú vzdialené
od seba tak, ako sú vzdialené miesta posledných dní Kristovho života
v Jeruzaleme. Takmer v mierke 1:1. Celková konfigurácia terénu,
travertínové skaly, kaplnky, Božie muky i prevažujúca borovica čierna, sú
dôstojným prírodným rámcom Spišského Jeruzalema, evokujúcim prírodu Palestíny
a Izraela.
Polohopis je v prípade
„Spišského Jeruzalema“ aktuálny, ak pootočíme mapu stredovekého Jeruzalema
o 90° proti smeru hodinových ručičiek a porovnáme s mapou „Spišského
Jeruzalema“. Kresťania po stáročia putovali do Jeruzalema, k Božiemu
hrobu, aby kráčali tou istou cestou, ako kráčal Kristus. Počas tureckých vojen
(od11. stor.) to nebolo možné. Križiacke vojská prinášali informácie
a popisy z Jeruzalema. Možno povedať, že to je základ vzniku
kalvárií. Veriaci, ktorí chceli uvažovať nad utrpením Ježiša Krista,
putovali na kalváriu. Tak prichádzali aj na „Spišský Jeruzalem“.
Súčasný „Spišský Jeruzalem“ nie je len nádherným miestom hodným fotografovania,
turistických prechádzok, objavovania chráneného územia či histórie, ale je aj
miestom pre uvažovanie a meditáciu. Aj dnešný turista, okoloidúci alebo
pútnik, zažije dotyk tohto premodleného miesta, precíti genius loci „Spišského
Jeruzalema“.
https://spisskyjeruzalem.sk/